Pavani bezoekt Antwerp Fashion Week en komt thuis met tips over jobs

Een artikel geschreven door Pavani, ambassadeur van Young Patterns

Antwerp Fashion Week is een tweedaags evenement waar showrooms hun deuren openen voor retailers die hun inkopen willen doen voor het volgend seizoen. Dieter Deceuninck, de organisator van Antwerp Fashion Week, wil met dit event de sector weer een boost geven na het desastreuze jaar 2020. Toen Young Patterns mij vroeg om een verslag te schrijven over Antwerp Fashion week, was ik erg enthousiast. Ik hou namelijk van schrijven én van mode. Het leek alsof dit op mijn buik geschreven was. In dit artikel vind je een kort verslag over mijn ervaring die dag én enkele jobtips van Dieter.

Het was de bedoeling dat ik zowel zondag 18 juli als maandag 19 juli zou gaan om verslag uit te brengen, maar aangezien plannen niet mijn grootste troef is ben ik enkel maandag kunnen gaan. Het plan omvatte ook dat ik vroeg ging opstaan zodat ik genoeg tijd zou hebben om de meeste showrooms te bekijken. Helaas was vroeg opstaan te mooi om waar te zijn, dus heb ik maar genoegen genomen met de middag.

De eerste showroom die ik bezocht was Studio Fishbone aangezien deze zich het dichtst bij het station bevond. Met een Antwerp Fashion Week-vlag om de ingang te markeren, liep ik een nette, smaakvol ingerichte showroom binnen. Een jonge vrouw begroette me vriendelijk en verwees me door naar de eigenaar van de studio, Nick Laurent. Hij begroette me bovenaan een imposante traphal en had een aangenaam gesprek met me.

Aangezien het al laat op de middag was, besloot ik vervolgens naar Showroom Noire te gaan. Daar zou ik de meeste kans hebben om Dieter te ontmoeten. Young Patterns had mij gevraagd om met hem te praten over commerciële jobmogelijkheden voor jongeren in de Belgische mode-industrie in de hoop enkele tips met jullie te kunnen delen.

Toen ik er toekwam, was de modeshow van Les Deux net gestart, een Deens herenkledingmerk dat ontstaan is uit de toevallige ontmoeting van twee heel erg verschillende mensen die elkaar vonden in een gemeenschappelijk doel. Het label heeft een zeer inclusieve en inspirerende visie op fashion. Hun motto: “Opposites spark opportunities. Embrace difference.” (Fashion United 2021)

Later volgde ik ook de show van het opkomende merk Second Female. Wat een hele interessante ervaring werd. Ik voelde me net op een filmset, wat in sterk contrast stond met mijn dagelijkse leven. Het was best spannend. De mannelijke modellen hadden een goed publiek bestaande uit de andere vrouwelijke modellen die hen toejuichten, gewapend met cocktails, naast de meer ingetogen winkelvertegenwoordigers. Ik moet toegeven dat ik een beetje afgeleid werd door het hele gebeuren en de flair van het evenement, waardoor ik vergat dat het eigenlijk om de kledij ging.

Na de show sprak Dieter me aan. Hij nam me mee naar de bar om te bespreken waarvoor ik was gekomen. Ik gaf wat uitleg over Young Patterns, wie we zijn en wat we willen doen, en legde vervolgens de reden uit van mijn bezoek: verslag uitbrengen over het evenement en andere jongeren inspireren.

Ik begon het gesprek door hem te vragen me meer te vertellen over commerciële jobmogelijkheden in de modesector. Het bedrijf waarvoor Dieter werkt – Fashion Brewery – is een groothandelsbureau dat luxemerken uit het middensegment helpt om hun plaats op de Benelux-markt te veroveren. Daarvoor hebben ze veel sales medewerkers die helpen bij het vinden van nieuwe klanten en het vergroten van hun zichtbaarheid.

Toen ik hem vroeg wat het bedrijf belangrijk vindt in nieuwe medewerkers, vertelde hij me dat Fashion Brewery vooral uitkijkt naar een killersinstinct:

  • Je hebt het, of je hebt het niet”.
  • Een zekere mate van passie is ook nodig.
  • Die allesverslindende drive en wil om een verschil te maken in de wereld.
  • Enige achtergrondervaring in de verkoop wordt ook zeer gewaardeerd.

Het is echter een moeilijke wereld om in te beginnen, want voor een bureau zoals Fashion Brewery is het zowel een investering en een gok om een junior verkoper aan te nemen. Het leerproces duurt ongeveer een jaar, en in dat jaar verliest het bedrijf meestal geld aan de junior of draait het gewoon break-even. Om deze reden aanvaarden ze geen stages voor junior verkoopprofielen. De kosten voor het bedrijf zijn gewoon te hoog.

Fashion Brewery neemt echter wel marketingstagiair(e)s aan en geeft hen veel vrijheid in hun leerproces. Ze krijgen een aantal projecten toegeschoven en de ruimte om deze uit te werken op hun manier.

“De beste manier om te leren is voor de wolven gegooid te worden”, volgens Dieter. “Op deze manier faal je misschien, maar je zult absoluut bijleren”.

Ik vroeg ook of hij advies had voor jonge mensen die aan de slag willen in de modesector. Hij vertelde me:

“Focus op waar je goed in bent. Als je een ontwerper bent, ontwerp en probeer de rest uit te besteden. Commercialiteit blijft de kern van de zaak. Het is iets wat je nodig hebt als je een bredere visie wilt als ontwerper. Als de kleding die je ontwerpt niet verkoopt, heeft een mooie website of winkel geen zin.”

Die dag heeft me weer energie gegeven, en me doen beseffen dat dit het soort van dingen zijn die me doen leven. Ondergedompeld worden in nieuwe indrukken, inspirerende mensen ontmoeten en ongelooflijke vibes.

Voel jij je ook geïnspireerd en wil je graag meer weten over jobs in de sector? Bekijk dan onze webinar over ‘de tien meest voorkomende jobs in de sector’.

Wil je graag in contact komen met Dieter voor een stage bij Fashion Brewery? Stuur ons een mailtje en we bezorgen je graag zijn contactgegevens.